Sunday, November 1, 2009

:: cinta yg sempurna ::

pada suatu hari di sekolah . seorang murid bertanya pada guru . ketika itu guru tersebut sedang mengajar mengenai kasih sayang .

PELAJAR: " cikgu, macam mana kita nak pilih seseorang yg terbaik sebagai orang yang paling kita sayang? macam mana juga kasih sayang itu nak berkekalan? "

CIKGU: " ok, kamu ikut ape yg sy suruh . kamu pergi ke padang . kamu berjalan di atas rumput sambil memandang rumput di depan kamu . pilih rumput yg paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi walau sekali . dah petik rumput yg paling cantik, bawa ke kelas "

apabila pelajar itu pulang ke kelas, pelajar itu pun berkata .

PELAJAR: " cikgu, nie rumput yg cikgu nak kn itu . "

CIKGU: " em nie ke rumput yg pada kamu cukup sempurna tu? "

PELAJAR: " ye cikgu . tp kan cikgu ada lg sempurna dari nie! "

CIKGU: " nape kamu x amik rumput tu? "

PELAJAR: " bkn xnak amik . sepanjang perjalanan tu byk rumput yg cantik cikgu . sy nak petik . tp saya rasa kat depan tu mst ada lg cantik . sy jalan lg dpn nak petik . saya tgk mcm ada lbh cantik jd saya jalan lah lagi . tgk2 dh sampai hujung . jd nie je yg dpt saya amik yg bg saya sempurna la jgk! igt nk patah balik . dh cikgu kata jgn patah balik . jd nie je yg dpt saya bg cikgu .

CIKGU: " ya itulah jawapannya . maknanya apabila kita telah berjumpa dengan seseoarang yg kita sayang, janganlah kita mencari yg lebih baik dari itu . kita patut menghargai orang yg berada di depan kita sebaiknya. jangan kita menoleh ke belakang lagi kerana yg berlaku tetap dah berlaku . semoga yang berlalu tidak berulang lagi . dan ingatlah orang yg PALING kita sayang itulah yg PALING cantik dan PALING baik . mahu pun nk ikutkan banyak lagi yg cantik dan baik seperti rumput tadi . "

.

.

.

*aku suke story nie*
.betulkan . dlm mencari kesempurnaan manusia sendiri tlh ditipu oleh ape yg kita lihat & ape yg kita rasa . semuanye oleh kerana nafsu & hasutan syaitan . dah menjadi lumrah manusia yg cpt alpa . kita tak sedar ape yg kita cari! actually kita dah temui ape yg kita cari tu tapi kerana terlalu mahukan kesempurnaan, kita tlh tertipu dgn nafsu kita sendiri . kadang2 kita ingin patah balik . tapi sumernye dh terlambat .

0 comments: